Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
911 (993) Speedster gebouwd als Sonderwunsch Factory One-Off.

911 (993) Speedster gebouwd als Sonderwunsch Factory One-Off.

Klant en ontwerper tegelijk.

21 augustus 2024 -  ‘I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself’. De Italiaanse ontwerper Luca Trazzi heeft deze legendarische uitspraak van Ferry Porsche eigen gemaakt. De succesvolle ontwerper uit Milaan liet een 993 Speedster bouwen via het Sonderwunsch programma van Porsche.

Sinds de introductie van de 356 Speedster in 1954 zijn Speedster varianten een deel van de heritage van Porsche. De sportwagen kenmerkt zich door zijn verlaagde voorruitje en de afwijkende achterklep. Aan het eind van de levenscyclus van de G-serie in 1988 introduceerde Porsche weer een Speedster, die in 1989 werd opgevolgd door de 964 Speedster, beide met een handbediende softtop die schuil ging achter een gewelfd kunststof deksel in carrosseriekleur. Maar er is een lacune in de modelgeschiedenis van de luchtgekoelde 911. Met uitzondering van twee one-offs en - veel later - een model dat als onderdeel van een fabrieksrestauratie werd gemaakt, bouwde Porsche nooit een Speedster op basis van de vierde generatie van de 911, de 993. 

Luca Trazzi wendde zich tot het Sonderwunsch team bij Porsche om de ontbrekende 993 Speedster te realiseren. Het duurde meer dan drie jaar om zijn unieke auto te creëren. De tweezitter met het karakteristieke achterdeksel met twee bulten is op basis van een 993 Carrera Cabriolet uit 1994 is gebouwd.

002_oc_1_seite_verdeck_offen_0015_v05_nr

Klant en ontwerper tegelijk

In deze vorm, en met het uitgebreide scala aan (technische) aanpassingen, is de 993 Speedster de eerste Factory One-Off voor een klant, vertelt Alexander Fabig van de afdeling Individualisation & Classic bij Porsche. “Deze auto laat zien wat mogelijk is met ons Sonderwunsch programma.” Het projectteam bouwde onder meer een waarheidsgetrouw model van de gedroomde Speedster. “Een designer als klant hebben was een spannende ervaring voor mij. Omdat Luca en ik dezelfde taal spreken, was onze samenwerking creatief en gefocust,” zegt Grant Larson, Director Special Projects Design. “Luca was met zeer specifieke suggesties intensief betrokken bij het project.”

Project 993 Speedster startte met een bezoek aan het bedrijfsarchief om diep in de geschiedenis van de Speedster te duiken en extra ideeën op te doen. Luca Trazzi arriveerde bij deze eerste bijeenkomst met zijn eigen projectboek vol ontwerpen en schetsen en met zeer duidelijke ideeën over hoe zijn Speedster eruit moest komen te zien. De filosofie van het Factory One-Off programma benadrukt het belang van het gezamenlijke, creatieve ontwikkelingsproces tussen de klant en Porsche. Klanten worden een actief onderdeel van het projectteam en volgen nauwgezet de uitvoering van de ideeën. Tijdens het project bracht Trazzi meerdere keren een bezoek aan Porsche. De felgele autolak was niet alleen een speciaal verzoek van de klant – ook de naam was zeer persoonlijk. Tijdens een vergadering wierp ontwerper Trazzi spontaan de lakkleur 'Otto Yellow' op; vernoemd naar zijn hond Otto.

000_walkaround_0169_v02_lk

Exterieur en interieur: Speedster stijlelementen opnieuw geformuleerd

“De gewelfd kunststof achterklep met zijn twee kenmerkende bulten vereiste veel werk,” herinnert Philipp Setter, Manager Sonderwunsch Customer Consulting, zich. "Maar zelfs hier slaagden we erin om de ideeën van Luca Trazzi in het ontwerp te verwerken. Immers, ons Sonderwunsch-credo is 'You dream it. We build it’.” De gewelfd kunststof deksel en de lage voorruit zijn kenmerkend voor Speedsters. Ze worden alleen omrand door een dun zwart frame dat het effect versterkt. Andere opvallende exterieurkenmerken zijn de zwarte, conische buitenspiegels in het klassieke ontwerp van sportwagens uit de jaren zestig en de vierpunts dagrijverlichting van moderne Porsche modellen. De carrosserielijn voor het deksel ontwierp opdrachtgever Luca Trazzi zelf.

De Speedster is niet alleen opvallend door zijn gele kleur Otto Yellow. Ook de 18 inch Turbo-design velgen springen in het oog. Ze zijn zwart gespoten en hebben accenten in contrasterend geel. De zwarte beschermingsstickers op de achterschermen zijn functionele designelementen en opvallende kenmerken van alle Speedster-generaties vanaf 1988. Ze passen mooi bij de zwarte deurgrepen en de luchtinlaten in de voorspoiler. De Factory One-Off heeft een sportieve uitstraling, waarbij de Sonderwunsch experts gebruik hebben gemaakt van de voorspoiler, zijskirts en achterspatborden van de 993 Turbo. Het ontwerp van de richtingaanwijzers, achterlichten en de lichtstrip is eveneens vernieuwd.

Het interieur wordt gedomineerd door zwart leer met decoratieve stiksels in geel. De hoofdsteunen zijn voorzien van een geborduurd Speedster logo. Een visueel hoogtepunt zijn de stoelen met middenbanen in geel en zwart. Voor het eerst in een Porsche 993 zijn de carbon instaplijsten verlicht – natuurlijk in 'Otto Yellow' – en hebben ze een individueel logo. Geavanceerde infotainment met navigatie en Apple CarPlay is aan boord in de vorm van het Porsche Classic Communication Management (PCCM). Het PCCM verbindt de charme van het verleden met de technologie van het heden. De motor, het chassis, de stuurinrichting en het remsysteem zijn afkomstig van de 993 Carrera RS. Destijds was de luchtgekoelde zescilinder boxermotor de krachtigste motor van Porsche, met een cilinderinhoud van 3,8 liter die 221 kW/300 pk leverde.

Porsche bouwde tot op heden twee exemplaren van de 993 Carrera Speedster. De eerste werd in 1995 speciaal gemaakt door Porsche Exclusive voor Ferdinand Alexander ‘Butzi’ Porsche, de ontwerper van de oorspronkelijke 911. De sportwagen is Aventuringroen Metallic met 17 inch lichtmetalen velgen en een Tiptronic versnellingsbak en is gebaseerd op de toenmalige Carrera cabriolet. Dit exemplaar staat nu in het fabrieksmuseum, in bruikleen gegeven door de familie Porsche. Een tweede 993 Speedster is in 2001 gebouwd voor de Amerikaanse acteur Jerry Seinfeld. Voor deze auto is één van de laatste 993 Cabriolets uit 1998 gebruikt. De sitcom-ster ontving zijn zilveren Speedster als een Turbo-brede 4S met 18 inch velgen.

027_oc_1_interior_0026_le_03a

Factory One-Off: het exclusiefste format van het Sonderwunsch programma

Porsche herinterpreteert zijn legendarische Sonderwunsch programma uit de late jaren ‘70 om individuele, unieke auto's mogelijk te maken – in nauwe samenwerking met de klant. Deze personalisatieoptie is mogelijk voor Porsche modellen van alle leeftijden die op de weg zijn toegelaten. Afhankelijk van de auto worden de werkzaamheden uitgevoerd door experts van Porsche Exclusive Manufaktur of Porsche Classic.

Er zijn drie beslissende stadia in het proces van het bouwen van een Sonderwunsch Factory One-Off. Het proces begint met het idee van de klant, dat wordt besproken met een Sonderwunsch adviseur van het desbetreffende Porsche Centrum. Als de Porsche experts na een eerste beoordeling het idee haalbaar achten, nodigt Porsche de klant uit voor een projectvergadering in Stuttgart-Zuffenhausen. In de conceptfase worden in samenwerking met ontwerpers en experts uit de betreffende vakgebieden de specificaties opgesteld. Aan het einde beslist de klant of het project doorgaat.

In de derde fase worden de componenten ontwikkeld en gaat Porsche met de bouw aan de slag. De ontwerp-, engineering- en ontwikkelingsafdelingen werken nauw samen met de monteurs, carrosseriebouwers en lakspecialisten in de fabrieken van Porsche. Indien nodig kunnen specialisten van het ontwikkelingscentrum in Weissach of andere afdelingen van het bedrijf ook worden ingeschakeld, en kunnen testfaciliteiten zoals motortestbanken worden gebruikt. De droomauto krijgt vorm door vakmanschap van Porsche medewerkers met de constante betrokkenheid van de klant.

020_oc_1_3-4_front_0007_v03_lk

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.