Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
GTS: een (r)evolutionaire lettercombinatie.

GTS: een (r)evolutionaire lettercombinatie.

De zoektocht naar perfectie.

24 december 2024 -  De geschiedenis van de afkorting GTS (Gran Turismo Sport) bij Porsche gaat net zo ver terug als de iconische 911-reeks. In 1963, hetzelfde jaar waarin de 911 werd geïntroduceerd, droeg een Porsche sportwagen voor het eerst de drie letters GTS. Toch duurde het tot 2010 voordat de 911 deze aanduiding kreeg.


Het verhaal begint met de Porsche 904 Carrera GTS, die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de FIA-GT raceklasse en vanaf 1963 deelnam aan, onder andere, de Targa Florio. In 2010, kort na de upgrade naar de 997-generatie, lanceerde Porsche de eerste 911 Carrera GTS als extra modelvariant. Dit was een zeer krachtige Carrera die geschikter was voor dagelijks gebruik dan de puur op prestaties gerichte GT3- en GT2-modellen, maar tegelijkertijd duidelijk sportiever dan de gewone Carrera-versies.

Porsche-904-Carrera-GTS

Onderscheidend vermogen

Bij zijn debuut in 2010 maakte de 911 Carrera GTS direct indruk met exclusieve details. Zo waren er zwarte accenten op de carrosserie aanwezig, alsook een modelspecifieke voorbumper en alcantara bekleding op de sportstoelen, het stuurwiel, de versnellingspook en de handrem. Daarnaast had de GTS een adaptief onderstel en een geoptimaliseerde 3,8-liter boxermotor met een speciaal inlaattraject, een verhoogd toerental van 7.500 tpm en een vermogen van 300 kW (408 pk). Bovendien waren er diverse kenmerken die voorheen waren voorbehouden aan de dynamische RS-topmodellen. De 911 Carrera GTS combineerde de 44 mm verbrede carrosserie van de vierwielaangedreven modellen met standaard achterwielaandrijving en kreeg 19-inch zwarte RS Spyder-wielen met centrale wielmoer.

Waardig vervolg

Het internationale succes van de Carrera GTS verzekerde het model van een vaste plek binnen de 911-reeks. Ook de daaropvolgende 991-generatie kreeg een GTS in het modellengamma, met de vertrouwde eigenschappen van het voorgaande model. De GTS nam opnieuw de toppositie in binnen het Carrera-aanbod, eerst met 430 pk en later met 450 pk. Kenmerkend bleven de zwarte accenten, de brede carrosserie met afzonderlijk vormgegeven voorzijde, de centrale wielmoer en de aantrekkelijke prijs. Nieuwe kenmerken waren standaard bi-xenon koplampen, het Sport Chrono-pakket, een exclusieve aerodynamische setup voor minder lift en een wielontwerp afkomstig van de 911 Turbo. 

Met de introductie van de 992-generatie werd de 911 Carrera GTS verder verfijnd. De 480 pk sterke zescilinder boxermotor klonk nog indrukwekkender dankzij een speciaal voor de GTS ontwikkelde sportuitlaat en verminderde geluidsisolatie in het interieur. Het hoogpresterende remsysteem en het onderstel met hulpveren op de achteras, afkomstig van de 911 Turbo, zorgden voor optimale prestaties onder alle rijomstandigheden. Voor het eerst was er ook een lichtgewichtpakket beschikbaar: kuipstoelen, lichtgewicht glas, een lichtere accu en verschillende andere elementen verlaagden het gewicht van de auto met 25 kg, indien gewenst door de klant.

287798_6000x4002

De zoektocht naar perfectie

Ook in 2024 neemt de 911 Carrera GTS een voortrekkersrol in binnen het modellengamma van de 911. Ditmaal is het zowel een technisch als een technologisch vlaggenschip: de huidige GTS is de eerste straatauto van Porsche met een hybride aandrijving voor verbeterde prestaties. Ondanks deze technologische sprong is de GTS nauwelijks zwaarder, maar wel aanzienlijk sneller en wendbaarder. Met dit innovatieve aandrijfsysteem benadrukt de GTS zijn bijzondere positie binnen de 911 modelserie, met een unieke mix van dagelijks gebruiksgemak, rijdynamiek en technologische perfectie. De evolutie van de GTS belichaamt daarmee de voortdurende zoektocht van Porsche naar de perfecte balans tussen prestaties en innovaties.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.