Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
Topscore in veiligheid voor Porsche Macan.

Topscore in veiligheid voor Porsche Macan.

24 december 2024 -  De gerenommeerde Europese crashtest-instantie Euro NCAP heeft de Porsche Macan de hoogste veiligheidsscore van vijf sterren toegekend. De volledig elektrische Macan imponeerde met topscores in alle testdisciplines. Om het hoge veiligheidsniveau van zijn voertuigen te waarborgen, ontwikkelt en test Porsche voortdurend nieuwe assistentiesystemen.

Met vijf sterren heeft de nieuwe, volledig elektrische Porsche Macan de best mogelijke algemene beoordeling gekregen van Euro NCAP, een gerenommeerde Europese crashtest-instantie. De test betreft een gestandaardiseerde testprocedure voor de evaluatie en vergelijkbaarheid van de veiligheid van motorvoertuigen. Elke twee tot drie jaar worden de testcriteria herzien en de eisen worden voortdurend verhoogd. In de Euro NCAP-test heeft de Macan bewezen een van de veiligste modellen van 2024 te zijn. Ongeveer 150 ontwikkelaars, ingenieurs en testers waren betrokken bij de ontwikkeling en integratie van de veiligheidsassistenten in de nieuwe Macan. Het ontwikkelingsproces duurde ongeveer drie jaar.

"Bij de ontwikkeling van deze systemen gaat Porsche altijd veel verder dan de minimale wettelijke eisen om de veiligheid te optimaliseren" zegt Björn Kern, een expert op het gebied van actieve veiligheidssystemen bij Porsche. Zo verwerkt de noodremassistent in de Macan gegevens van de frontcamera en meerdere radar sensoren. Voor de minimale wettelijke eis zou de frontcamera voldoende zijn. De combinatie van radars en camera's vergroot het gezichtsveld en breidt het actieterrein aanzienlijk uit. Met dit systeem herkent de Macan ook complexe situaties, zoals in het donker, met voetgangers die uit een blinde hoek tevoorschijn komen of bij het afslaan op kruispunten.

Macan_Interior_Head_Up_Display_AR_1024x690_A3_RGB

Noodremassistent en uitstapwaarschuwing bieden substantiële bescherming

"De grootste uitdaging is om vertrouwen in de systemen op te bouwen. Je merkt ze pas op als het bijna te laat is en er een kritieke situatie dreigt" zegt Björn Kern. Het assistentiesysteem geeft aanvankelijk een waarschuwing zodat de bestuurder nog kan reageren. Als de bestuurder niet ingrijpt, remt de assistent automatisch om de gevolgen van een botsing te verminderen of een botsing volledig te vermijden. Euro NCAP benadrukt: "De prestaties van het Autonomous Emergency Braking System (AEB) waren adequaat in reactietests met andere voertuigen. Botsingen werden vermeden in verschillende tests." De test benadrukt het beschermende effect van het systeem op voetgangers en fietsers.

De rijstrookassistent en de rijstrookwisselassistent vertegenwoordigen een vergelijkbare belangrijke veiligheidswinst. Samen vergroten deze twee systemen de veiligheid, vooral op snelwegen. Een andere innovatie: het uitstapwaarschuwingssysteem geeft visuele ondersteuning bij alle weggebruikers die van achteren naderen. Als er een risico op een botsing is, bijvoorbeeld met een fietser, vertraagt de assistent het openen van de deur en verkleint zo het gevaar. Vermoeidheid en afleiding leiden ook vaak tot ongevallen. De pauze-aanbeveling suggereert een pauze als de bestuurder tekenen van toenemende vermoeidheid vertoont. Deze aanbeveling is gebaseerd op een analyse van het rij- en rijstrookgedrag. In de toekomst zullen camerasystemen in het interieur van het voertuig microslaap of visuele afleiding kunnen detecteren. Dit vergroot de veiligheid nog verder. Ondanks innovatieve assistentiesystemen blijft de verantwoordelijkheid bij de bestuurder.

De Euro NCAP-tests nemen ongeveer zes tot acht weken in beslag en worden uitgevoerd op onder meer de testbaan, in het laboratorium en op de openbare weg. Vier van de zes testvoertuigen worden vernietigd in crashtests. De veiligheidsassistenten worden getest in zeer nauwkeurige, robotgestuurde rijtests. Hier behaalde de Macan een indrukwekkende waarde van 78 procent. Euro NCAP beoordeelt de bescherming van kwetsbare weggebruikers op 83 procent, en de bescherming van inzittenden en kinderen ieder op 90 procent.

Bekijk de video over de Euro NCAP-test van de Porsche Macan via: https://newstv.porsche.com/en/article/303959.html

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.