Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
Fully charged: Porsche CEO Oliver Blume over strategie en doelen.

Fully charged: Porsche CEO Oliver Blume over strategie en doelen.

Porsche vaart al jaren een succesvolle koers.

22 maart 2024 -  Porsche vaart al jaren een succesvolle koers. Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur, spreekt zich uit over het verleden, het heden en de toekomst van de sportwagenfabrikant. Een gesprek over een hecht team, consistente strategie, effectieve planning en een duurzame bedrijfsvoering.

Porsche heeft in je achtste jaar als CEO opnieuw recordcijfers behaald. Hoe voelt dit meerjarige succes voor jou?
Oliver Blume: “Succes is altijd het resultaat van teamwork; we vormen een hecht team. We zijn erin geslaagd om Porsche in de loop der jaren verder te ontwikkelen en steeds weer nieuwe motivatie te vinden na al die jaren van succes. In het middelpunt van dit alles staan onze producten, die onze Porsche-waarden combineren met state-of-the-art technologie. Voor ons draait het erom onze klanten te enthousiasmeren en hun dromen waar te maken. Financieel succes is het resultaat van een succesvolle strategie. We zijn erin geslaagd om onze omzet en operationele winst in de afgelopen jaren meer dan te verdubbelen.”

Succes vereist een goede planning. Heb je daar een geheime formule voor?
“Ik heb geen geheime formule, maar ik heb wel een filosofie en methode om het bedrijf te leiden. Mijn formule is om zaken nauwkeurig te analyseren, dan onderwerpen en verantwoordelijkheden te prioriteren en vervolgens met een vooruitziende blik strategische beslissingen te nemen – om die vervolgens met een grote vastberadenheid door te voeren. Voor mij draait het allemaal om de juiste mindset en een sterke teamspirit.”

Is de transformatie naar elektromobiliteit een wedstrijd in fasen?
“Transformatie in de auto-industrie, met de belangrijkste kwesties rondom digitalisering, duurzaamheid en elektromobiliteit, is de grootste kanteling die we hebben gezien in de geschiedenis van onze industrie. Het gaat veel verder dan veranderende technologie alléén: een nieuwe organisatie en processen spelen ook een belangrijke rol. We praten over een periode van meer dan vijftien jaar, en we hebben ongeveer een derde daarvan afgelegd. We moeten nog een paar belangrijke stappen zetten, zoals het verhogen van de efficiency van elektromobiliteit, het uitbreiden van hernieuwbare energiebronnen en het opzetten van een uitgebreide laadinfrastructuur. Elektrische sportwagens hebben bij Porsche prioriteit, maar we blijven gedurende die transformatieperiode ook gewoon verbrandingsmotoren en hybride-aandrijvingen aanbieden.”

img_1

Het vereist veel moed, nietwaar?
“Absoluut. Bij Porsche zijn we eind 2015 in de wereld van elektromobiliteit gestapt, wat heel vroeg was. Het ontwikkelen van de Taycan vereiste destijds veel moed. Ik herinner me mijn eerste Raad van Commissarissen-vergadering als CEO van Porsche alsof het gisteren was. We spraken over miljarden aan investeringen, voor een voor ons nieuw pad. Bij sommigen was er sprake van scepsis of het de juiste weg voor Porsche was. Maar toen de fabriek eind 2019 zijn deuren opende, realiseerde iedereen zich dat de Taycan een succes was. Tegen het einde van 2022 hadden we de 100.000ste Taycan geproduceerd, gevolgd door meer dan 40.000 exemplaren alleen al in 2023. En nu komen de nieuwe Taycan en Macan eraan, beide zijn de sportiefste modellen in hun klasse. Onze volledig elektrische modellen worden nog krachtiger en efficiënter, en daardoor nog aantrekkelijker. Onze ambitie is om in 2030 meer dan 80 procent van onze nieuwe auto’s volledig elektrisch te maken, afhankelijk van de vraag van klanten en de ontwikkeling van elektromobiliteit in verschillende regio’s. We werken ook toe naar een netto CO₂-neutrale waardeketen van onze nieuwe auto’s tegen 2030.”

Vormen de nieuwe Taycan en Macan de benchmark?
“De nieuwe Taycan en de volledig elektrische Macan zullen onze bijzondere prestaties en kwaliteitsnormen de komende jaren onderstrepen. Dankzij de 800-volt technologie duurt het slechts 18 minuten om de Taycan op te laden van 10 tot 80 procent. Wat rijeigenschappen betreft is de nieuwe Macan de maatstaf in zijn klasse, dankzij geavanceerde achterasbesturing en nauwkeurige vierwielaandrijving. We zetten ook een grote stap voorwaarts op het gebied van software.”

In de kern draait het allemaal om sportwagens. Porsches zijn en blijven aantrekkelijk.
“Sportwagens zijn het hart van ons merk. Bij Porsche staan we achter onze waarden, onze identiteit. Porsche is altijd trouw gebleven aan zijn roots. Je kunt altijd zien dat een 911 een 911 is, en nog steeds is hij te vergelijken met het oorspronkelijke model van zestig jaar geleden. Elke Porsche is iconisch, tijdloos en herkenbaar.”

En zo wordt deze merkherkenning dus een deel van onze wereld?
“Ja. De auto die ik rijd, maakt deel uit van mijn persoonlijkheid. In bredere zin geldt dat ook voor waarden en producten in andere segmenten. Mode is een goed voorbeeld. Mensen kopen bepaalde kleding en zelfs meubels omdat ze zich ermee identificeren. Neem mezelf bijvoorbeeld. Ik rijd in een 911 en een Taycan, geef de voorkeur aan Apple-apparaten en heb een Barcelona-stoel van Mies van der Rohe. Veel van onze klanten zijn open-minded en ontwerpgericht, en waarderen moderne techniek. Iedereen heeft dromen en we willen die in vervulling laten gaan met onze sportwagens. Met een Porsche maak je altijd indruk, of het nu op het circuit is, geparkeerd voor een opera of cruisend over een boulevard.”

Je benadrukt hoe innovatief Porsche is geweest gedurende de afgelopen decennia. De iconische 911 is daar al zestig jaar het bewijs van… 
“De pioniersgeest loopt als een rode draad door de hele historie van het model heen. Baanbrekende innovaties hebben hun weg gevonden van het circuit naar de straatversies van de 911. Een voorbeeld is de turbo, die al in de jaren ‘70 werd ontwikkeld; eerst voor het circuit, toen voor de weg. De technologie is zich in de loop der tijd blijven verbeteren. Een ander voorbeeld is de PDK-transmissie, die zich heeft bewezen in de racerij en vervolgens in 2008 werd opgenomen in de 911-modellijn. Het is tegenwoordig bijna niet meer mogelijk om de 911 zónder PDK voor te stellen. Of de vierwielaandrijving, die de 959 hielp om in 1986 de rally Parijs-Dakar te winnen en die kort daarna zijn debuut maakte in de 964.”

img_3

Duurzame mobiliteit zal een nog grotere rol spelen in alle toekomstige Porsches.
“Net als technologie, prestaties en een tijdloos ontwerp moet duurzaamheid een grotere rol gaan spelen in onze sportwagens. Een actueel voorbeeld zijn hoogwaardige accucellen. We werken samen met onze dochteronderneming Cellforce Group om een cel te ontwikkelen met een veel hogere energie- en vermogensdichtheid. De Cellforce-cellen zijn de ideale vorm van energieopslag voor hoogwaardige volledig elektrische sportwagens.”

Je gaat ook je eigen weg met je inzet voor eFuels.
“We denken aan klimaatbescherming als geheel, daarom hebben we gekozen voor een dubbele ‘E’-oplossing: elektromobiliteit en eFuels. Hernieuwbare, synthetische brandstoffen maken het mogelijk om verbrandingsmotoren potentieel bijna koolstofneutraal te laten werken. We denken aan oplossingen voor bestaande auto's. Er rijden momenteel 1,3 miljard auto’s met een verbrandingsmotor rond, waarvan er veel behoorlijk oud zijn. Als toevoeging aan brandstof kunnen e-brandstoffen de CO₂-uitstoot verminderen. Ook de lucht- en scheepvaart hebben synthetische brandstoffen nodig. Onze pilotfabriek in Zuid-Chili produceert sinds eind 2022 synthetische brandstof. Het project is ontworpen voor een productiecapaciteit van 130.000 liter. In eerste instantie wordt deze brandstof gebruikt voor de Porsche Mobil 1 Supercup en voor andere belangrijke projecten die als voorbeeld kunnen dienen binnen onze onderneming.”

De laatste vraag: je praat vaak over duurzaamheid. Ligt dat je na aan het hart?
“Dat is voor mij heel belangrijk. Duurzaamheid is één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van onze tijd. Het is ieders taak om de wereld te beschermen voor toekomstige generaties. Bij Porsche streven we ernaar verantwoordelijkheid te nemen voor een duurzame bedrijfsvoering - voor het milieu en voor de samenleving.”

Dit interview is een verkorte versie van het gesprek dat gepubliceerd is op de internationale Newsroom van Porsche. De volledige versie is hier te lezen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.