05 september 2024 - l twintig jaar bepaalt Michael Mauer als Vice President Style Porsche het design van de sportwagenfabrikant. In dit jubileuminterview praat hij over het herontwerpen van grote iconen, het belang van design voor de merkidentiteit van Porsche en over zijn persoonlijke autodromen.
Mauer: “Continuïteit is een belangrijk aspect van de bedrijfsfilosofie bij Porsche. Als luxemerk gaat het bij Porsche niet om het voortdurend uitvinden van nieuwe dingen, maar om het continu verfijnen van zaken die al goed zijn. Consistentie is onderdeel van een sterke merkidentiteit. Het lijkt erop dat het tussen mij persoonlijk en de onderneming goed heeft geklikt – anders hadden Wolfgang Porsche of Ferdinand Piëch me al snel aan de dijk gezet (lacht).”
Mauer: “Het is zeker een bijzondere situatie om voor een voorzitter van de Raad van Toezicht te staan die de naam Porsche draagt en uit te leggen waarom je gelooft dat een nieuw model nog steeds een echte Porsche is. Daar moest ik wel aan wennen. Tegelijkertijd hebben bedrijven met een lange historie - zoals Porsche - de neiging om op de lange termijn te denken; ze springen niet op elke hype. Dat bevordert uiteindelijk een sterk en tijdloos ontwerp.”
Mauer: “Toen ik bij Porsche begon, waren er slechts drie modellen in productie: de 911, de Boxster en de Cayenne. De ontwerpers zaten samen rond de tafel en filosofeerden over lijnen, terwijl deadlines werden beschouwd als ruwe richtlijnen. Ze genoten van de vrijheid van artistieke creativiteit. Ik had bij Mercedes-Benz, Saab en GM strikte processen geleerd, en met die kennis begon ik de ontwerpafdeling bij Porsche te reorganiseren. In plaats van hoofdontwerpers toe te wijzen aan individuele modellijnen, verdeelde ik het werkproces in exterieur- en interieurontwerp, kleur- en trimafdelingen en plaatste de meest competente ontwerpers met de juiste mentaliteit voor de respectievelijke specialisatie in die posities. Dat heeft z’n vruchten afgeworpen.”
Mauer: “Vooral in de vroege fases van een project wil en moet ik een zeer terughoudende houding aannemen, de briefing zo open mogelijk laten en mijn eigen ideeën niet laten doorschemeren. Anders zou ik de creativiteit van mijn team volledig verstikken en zouden alle ideeën er hetzelfde uitzien. Toch wil ik mijn team motiveren om er volledig voor te gaan. Mijn taak is dan om het terug te brengen tot de echt goede, duurzame voorstellen, om die vervolgens intern te ‘verkopen’. Het presenteren van die ideeën, het begrijpelijk maken van de logica erachter en het over de streep trekken van alle besluitvormers is één van mijn belangrijkste taken.”
Mauer: “Digitalisering heeft onze processen inderdaad enorm versneld. Vroeger kon het soms weken duren om een model te herzien. Vandaag de dag kan het 's nachts opnieuw worden gerenderd en heb je de volgende ochtend het resultaat. Met behulp van AI kan een data-modelleur in enkele minuten verbazingwekkend realistische visualisaties maken. Maar als het gaat om de kwaliteit van oppervlakteafwerkingen zijn fysieke schaalmodellen nog steeds onmisbaar. Je kunt zien of een auto uitsluitend op een computer is ontwikkeld, of dat een ontwerper - zoals bij de Porsche 911 - de laatste details met de hand heeft aangebracht. De menselijke factor is en zal altijd een verkoopargument en kwaliteitskenmerk blijven, vooral in het tijdperk van kunstmatige intelligentie.”
Mauer: “Als ontwerper is het evolueren van de Porsche 911 zowel een voorrecht als een uitdaging. Dus het is des te bevredigender als het je lukt om het op authentieke wijze naar de toekomst te leiden. Gelukkig zijn er veel projecten bij Porsche waar je met een blanco vel papier kunt beginnen – showauto’s of supersportwagens als de 918 en Mission X. Dit scala aan mogelijkheden is alleen bij Porsche te vinden.”
Mauer: “Ik begin met de Taycan. Er waren grote bedenkingen binnen de gemeenschap: na de overstap van de luchtgekoelde naar de watergekoelde boxermotor was de volledig elektrische aandrijving uiteindelijk de tweede grote verschuiving van ons merk. De verkoopafdeling zou misschien eerder geneigd zijn geweest tot een SUV - maar ik vond dat de eerste volledig elektrische Porsche een echte sportwagen moest zijn. De tweede auto is de eerste serie Macan. Ook hier zijn we nieuwe wegen ingeslagen en werkten we met een platform van de groep. Ik ben nog steeds blij met de eenvoudige elegantie van het ontwerp. En dan heb je de 997 modelgeneratie, de eerste 911 waar ik volledig bij betrokken was. De verhoudingen, de smalle achterlichten… ik ben nog steeds blij dat dit ontwerp de voorkeur kreeg.”
Mauer: “Een Porsche is een sportwagen, waarbij de focus van de bestuurder op de weg dient te liggen. Bij grotere, comfortabelere modellen als de Cayenne speelt het thema entertainment natuurlijk een grotere rol dan bij een GT3 RS, dus daar kan de schermgrootte gelijke tred houden met de algemene klantbehoeften die de verkoopafdeling aan ons overbrengt. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan individuele grote schermen steeds minder uitgesproken; informatie wordt geprojecteerd op de voorruit en je communiceert met de auto door middel van spraakbesturing. Ik maak me geen zorgen over een enorm scherm op wielen.”
Mauer: “Ze zullen nog steeds direct als een Porsche herkenbaar zijn. Tegelijkertijd zijn er geen grenzen aan onze creativiteit in de verdere ontwikkeling van de merk- en productidentiteit. Dat hebben we aangetoond met de Mission X. We blijven groeien als merk, dus er komen nieuwe modellen in categorieën waarin we nog niet gevestigd zijn. Tegelijkertijd vergeten we natuurlijk onze heritage niet, maar houden we vast aan onze ontwerpprincipes en blijven we trouw aan onszelf. Zelfs visionaire luxemerken als Louis Vuitton of Bottega Veneta houden altijd klassiekers in hun aanbod terwijl ze nieuwe gebieden creatief verkennen. Uiteindelijk moeten gevestigde klassiekers en nieuwe ontwikkelingen in balans zijn. Voor elke nieuwe comfortabele SUV in het portfolio moet ik ook een radicale sportwagen bouwen.”
Mauer: “Dat zou een straatversie van de Porsche Vision Spyder 551 zijn, het model dat we in het boek ‘Porsche Unseen’ hebben getoond. Een spirituele opvolger van de Porsche 550: compact, lichtgewicht, puristisch en wendbaar. Maar eigenlijk heb ik mijn droomauto al gevonden: ik rijd nu twee weken in een Boxster Spyder RS. Hij is gebaseerd op de 991, heeft de GT3-motor, een compact cockpit, compacte afmetingen, en ik kan precies zien waar de carrosserie eindigt. Op de weg zijn in het Zwarte Woud of in de Alpen is voor mij ultiem. En een geweldige manier om te ontspannen na een lange dag in de studio. Dan heb ik geen andere auto nodig.”
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
© 2024 Porsche Classic Center Gelderland
Porsche Nederland