Om het prijsverschil tussen de 356, die op dit moment nog steeds werd geproduceerd, en de 911 te overbruggen, introduceerde Porsche in 1965 de 912, een goedkopere en aanzienlijk minder krachtige variant van de 911.
Op het gebied van uitstraling en technologie was de 912 praktisch identiek aan de 911. Echter, anders dan de 911 werd hij achterin aangedreven door de 1,6-liter 4-cilinder boxermotor van de 356 SC. Zijn vermogen werd verlaagd van 95 tot 90 pk bij 5.800 1/min., voor gebruik in de 912 om de motor meer koppel onderin en meer stabiliteit te geven. Het overbrengen van het vermogen werd geregeld door een handgeschakelde transmissie met 4 versnellingen.
Modelversies
912 1.6 (1965 - 1969)
Kenmerken
Bumpers inclusief verchroomde bumperrozetten; bumperrozetten met stootrubbers vanaf modeljaar 1967 // motorkap met verchroomde grille // verchroomd claxonrooster // smalle instaplijsten; brede vanaf modeljaar 1967 // ronde, verchroomde buitenspiegels // zilvergekleurd Porsche logo // zilvergekleurd 912 embleem, schuin; recht en centraal gemonteerd vanaf modeljaar 1966 // ruitenwissers naar rechts gericht; naar links vanaf modeljaar 1968
912 1.6 Targa (1967 - 1969)
Kenmerken
Bumpers voorzien van verchroomde bumperrozetten inclusief stootrubbers // motorkap met verchroomde grille // verchroomd claxonrooster // brede instaplijsten // ronde, verchroomde buitenspiegels // zilvergekleurd Porsche logo // zilvergekleurd 912 embleem, recht en centraal gemonteerd // voorruitwissers naar rechts gericht; naar links vanaf modeljaar 1968 // Targa rollbar van geborsteld Nirostastaal // softtop // opvouwbare achterruit van kunststof
Contact Porsche Classic Center Gelderland