In september 1963 presenteerde Porsche op de IAA in Frankfurt de Porsche 901 als de opvolger van de Porsche 356.
De serieproductie van de 901 begon in september 1964. Bij de presentatie van de auto door Porsche op de Motorshow van Parijs in oktober van dat jaar, tekende het Franse automerk Peugeot bezwaar aan tegen de modelaanduiding. De reden: Peugeot had patent op een aanduiding met drie cijfers, en een nul in het midden.
Porsche hernoemde de 901 daarom tot de 911. Deze combinatie van cijfers is hetzelfde als het noodnummer in de USA en was daarom al bekend in deze voor Porsche zo belangrijke markt. 82 exemplaren van de 901 waren geproduceerd voordat de naam werd gewijzigd.
Modelversies
901 (1964)
Kenmerken Bumpers met verchroomde rozetten // motorkap met verchroomde grille // verchroomd claxonrooster // ronde, verchroomde buitenspiegels // goudgekleurd Porsche logo // ruitenwissers naar rechts gericht