Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
Porsche 928

Porsche 928

Tijdens de ontwerpfase van de 928, die vanaf modeljaar 1978 in productie ging, lag de focus op een lichtgewichtconstructie. De portieren, spatschermen en motorkap waren daarom van aluminium gemaakt in plaats van plaatstaal. Achter de kunststof bumpers, geïntegreerd in de carrosserievorm, zaten ook aluminium profielen die een aanrijding tot maximaal 8 km/h (5 mph) konden weerstaan.

De 928 had ronde, elektrisch bediende opklapkoplampen die in de spatschermen geïntegreerd zaten. De ronde achterzijde werd gedomineerd door een grote ruit in de achterklep.

De 928 modellen werden aangedreven door een watergekoelde V8-motor waarbij de cilinders onder een hoek van 90° stonden. De cilinderinhoud van de motor steeg van de in eerste instantie 4,5 liter tot 5,4 liter. Het vermogen werd overgebracht via het transaxleprincipe.

Om de aerodynamica te verbeteren, werden de modellen vanaf het model 928 S (modeljaar 1979) voorzien van een voor- en achterspoiler.

De achteras van de 928 was een compleet nieuwe ontwikkeling. Wat deze ophanging met dubbele draagarmen, ook bekend als de Weissach as, uniek maakte, was zijn stabiliserende toespooreffect. Dit werkte min of meer als een passieve achterwielbesturing, wat in belangrijke mate bijdroeg aan de actieve veiligheid van de Gran Turismo.

928 (modeljaar 1978 - 1982)
De ronde achterzijde zonder achterspoiler was een onmiskenbaar en onderscheidend kenmerk van de 928. Anders dan latere opvolgers, had dit model geen voor- of achterspoiler. De 4,5- liter motor van de 928 leverde 240 pk.

928 S (modeljaar 1980 - 1986)
De 928 S had een zwarte voor- en achterspoiler, zijbeschermstrips in de carrosseriekleur en zijknipperlichten. De cilinderinhoud steeg van de in eerste instantie 4,7 liter tot 5,0 liter (modeljaar 1986). Het vermogen was 300 pk en steeg tot 310 pk vanaf modeljaar 1984 en 288 pk (met katalysator) vanaf modeljaar 1986.

928 S4 (modeljaar 1987 - 1991)
De 928 S4 had een afgeronde bumper met luchtinlaatopeningen. De schuine achterzijde had een zwarte achterspoiler die van de carrosserie af stond tussen de brede, vlak gemonteerde achterlichten. Zijn 5,0-liter motor leverde 320 pk.

Modelversies

928 (1978 - 1982)

928 (1978 - 1982)

Kenmerken
Opklapkoplampen met zichtbare lenzen // achterklep met grote achterruit // voor- en achterbumper van vervormbare kunststof // dubbele eindpijp // zijknipperlichten vanaf modeljaar 1981

928 S (1980 - 1986)

928 S (1980 - 1986)

Kenmerken
Opklapkoplampen met zichtbare lenzen // achterklep met grote achterruit // voor- en achterbumper van vervormbare kunststof // voor- en achterspoilers van zwart polyurethaan // zijbeschermstrips in carrosseriekleur // dubbele eindpijp // zijknipperlichten vanaf modeljaar 1981 // remsysteem met 4 remzuigers en zwarte, vaste remklauwen vanaf modeljaar 1986

928 S4 (1987 - 1991)

928 S4 (1987 - 1991)

Kenmerken
Opklapkoplampen met zichtbare lenzen // achterklep met grote achterruit // voor- en achterbumpers van vervormbare kunststof // afgeronde voorbumper met luchtinlaatopeningen voor koelen van remmen // achterspoiler van zwart polyurethaan // zijbeschermstrips in carrosseriekleur // dorpelverbredingen in carrosseriekleur // zijknipperlichten

 

Porsche 928
928  (1978-91)
Porsche 928 GT/GTS
928 GT/GTS  (1989-95)