Op het moment dat hij in september 1996 werd geïntroduceerd, zette de Porsche Boxster nieuwe prestatie- en veiligheidsstandaards in het marktsegment van open sportauto’s. De roadster combineert de dynamische prestaties van een sportauto met ongelimiteerd dagelijks gebruik.
Een nieuw kinetisch systeem voor de cabrioletkap zorgde ervoor dat de cabrioletkap in slechts 12 seconden kon worden geopend en gesloten. De Boxster had een voorsprong op de concurrentie met zijn middenmotorconcept gebaseerd op de typische Porsche 6-cilinder boxermotor.
De Porsche Boxster was sinds de 550 Spyder de eerste auto die door Porsche specifiek als cabriolet werd ontwikkeld. De naam is een samenvoeging van de 6-cilinder boxer motor en het 2-persoons, open dak roadster principe.
Het ontwerp van de Nederlandse ontwerper Harm Lagaay was geïnspireerd op de 356 Cabriolet en de 550 Spyder. De motor was dezelfde als uit de 911 (M96) maar werd in de Boxster in een middenmotor opstelling geplaatst in tegenstelling tot de 911, waar de motor achter de achteras ligt. Dit resulteerde in een laag zwaartepunt, een bijna perfecte gewichtsverdeling en een bijzonder neutraal weggedrag.