Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
50 jaar Turbo - de ontstaansgeschiedenis en betekenis voor Porsche.

50 jaar Turbo - de ontstaansgeschiedenis en betekenis voor Porsche.

Evolutie.

11 september 2024 -  Toen Porsche in oktober 1974 op de Mondial de l'Automobile in Parijs de 911 Turbo onthulde, was het moeilijk voor te stellen dat de allereerste 911 serieproductieauto met turbolader uit zou groeien tot een icoon. Dit jaar viert Porsche de 50e verjaardag van de Turbo. Sinds zijn lancering is de Turbo uitgegroeid tot meer dan alleen de naam van een krachtige Porsche motor. ‘Turbo’ is nu een soortnaam op zich; een merk dat zich steeds verder heeft uitgebreid over het volledige Porsche modelgamma. 

Net als bij verschillende Porsche innovaties door de jaren heen kan het verhaal van de Turbo in serieproductie worden herleid naar de baanbrekende prestaties van Porsche Motorsport. Het gebruik van turbotechnologie in de enorm succesvolle 917/10 en 917/30 raceauto’s van begin jaren zeventig maakte de weg vrij voor de introductie ervan in de 911.

251379_1000x659

Na de onthulling van het Porsche 911 Turbo RSR prototype op de IAA in Frankfurt in 1973 - compleet met ‘Turbo’ belettering op de achterklep - kreeg hij zijn officiële wereldpremière iets meer dan een jaar later op de Autosalon van Parijs, in oktober 1974. De eerste turbo-generatie 930 - oorspronkelijk bedoeld als een beperkte serie – had een 3,0-liter turbomotor die 191 kW (260 pk) produceerde, in slechts 5,5 seconden van 0-100 km/u kon sprinten en een topsnelheid had van meer dan 250 km/u.

De publieke reactie op deze sportwagen was net zo explosief als zijn prestaties. Maar ook toen ging het al om meer dan superieure prestaties alleen. Zoals bij elk Turbo-model sinds die tijd het geval is, combineerde de 930 snelheid en wendbaarheid met een elegant, verfijnd ontwerp en een ongekende alledaagse bruikbaarheid.

Uiteindelijk zou Porsche in de eerste drie jaar van productie 2.850 exemplaren van de 911 Turbo (930) bouwen. Het allereerste serieproductiemodel met een turbolader van Porsche creëerde een erfenis die tot op de dag van vandaag voortduurt en een band met de naam Turbo heeft opgebouwd die weinigen kunnen evenaren.

Turbo: van het circuit naar de straat

Wat de turbotechnologie revolutionair maakte, was niet alleen de pure kracht, maar ook hoe deze innovatie werd overgebracht van het circuit naar de openbare weg. Na de eerste grote sprong voorwaarts in 1974 met de introductie van de 911 Turbo 3.0, volgde in 1977 de 911 Turbo 3.3. Dit model had een intercooler – een technologie die voor het eerst in de racerij werd gebruikt en aanzienlijke prestatieverbeteringen mogelijk maakte. Porsche integreerde de biturbo in 1995 in de 993 Turbo, een techniek die zich op het circuit al had bewezen. Met twee kleinere turbo's die gelijktijdig werkten, reageerde de 993 Turbo sneller en had hij een vloeiender vermogensafgifte. Daarnaast overbrugde de introductie van de ‘Porsche Doppelkupplungsgetriebe’ (PDK) de kloof tussen race- en straatauto's verder. Vandaag-de-dag is PDK een integraal onderdeel van het Porsche gamma.

Daarna verraste Porsche Turbo liefhebbers met nog veel meer innovaties, van de eerste toepassing van directe benzine-injectie (DFI) in de Porsche 997.2 Turbo in 2009 tot een vernieuwd luchtkoelingssysteem voor de koeling van de inlaatlucht van de turbolader in de Porsche 992 Turbo in 2020.

Content-article-image-template_26.05.24

Evolutie van iconische Turbo designelementen

Vanaf het moment dat Porsche de 911 Turbo introduceerde, was het design net zo gedurfd en onderscheidend als zijn prestaties. De achtervleugel werd een bepalend kenmerk van de auto, evenals de verbrede carrosserie, die ruimte maakte voor bredere wielen en een speciaal Turbo-chassis om het verhoogde vermogen beter op de weg te zetten. Naarmate Porsche de Turbo-lijn verder verfijnde, werden extra kenmerken als zijluchtinlaten vanaf de 996-generatie geïntroduceerd voor geoptimaliseerde motorkoeling.

Ook in het interieur vielen de eerste Turbo modellen op, vooral door het gebruik van tartan stof: Black Watch in blauw, groen en zwart, McLaughlan in rood en blauw, en Dress Mackenzie in beige, rood, blauw. De kleuren waren aanvankelijk gereserveerd voor de Turbo-modellen, maar vanaf 1976 kregen alle 911-modellen deze optie. Een van de meest iconische toepassingen van tartan stof was op de 911 Turbo ‘No. 1’. Ferry Porsche gaf zijn zus Louise Piëch dit speciale prototype uit het ontwikkelingscentrum in Weissach – de eerste straatversie van de 911 met een turbo – op 29 augustus 1974 cadeau voor haar 70e verjaardag. Deze voorloper van de Turbo combineerde een toen nog smalle, zilverkleurige carrosserie met baksteenrode leren stoelen met middenbanen in McLaughlan-tartan.

Net als zijn voorgangers belichaamt het nieuwste Porsche 911 Turbo 50 Years jubileummodel de rijke historie van de 911, maar dan met moderne accenten. Dit komt onder andere door het gebruik van het ruitjespatroon geïnspireerd op het Mackenzie-motief met een nieuwe kleurencombinatie voor de stoelen en deurpanelen. Dit is gecombineerd met details in Turbonite, een unieke metallic kleurtint die vanbinnen en vanbuiten wordt gebruikt en exclusief is voorbehouden aan Turbo modellen.

P-10

Van 911 tot Taycan Turbo

Toen Porsche de 930 ontwikkelde, verkende het merk de grenzen van wat mogelijk is in sportautotechnologie. Maar hoe meer het merk verkende, hoe meer de grenzen voor de Turbo werden verlegd. Vijf jaar na de lancering van die eerste Turbo verscheen in 1979 de naam Turbo op de nieuwste sportwagen in het Porsche gamma: de 924 Turbo, die in 1985 werd gevolgd door de 944 Turbo.

De Cayenne Turbo werd in 2002 gelanceerd en in 2009 introduceerde Porsche de Panamera, waarvan de Turbo variant datzelfde jaar op de markt kwam. De Macan Turbo verscheen in 2014, terwijl het Turbo embleem in 2019 voor het eerst op de volledig elektrische Taycan verscheen. Vandaag-de-dag is Turbo een vertrouwde term die de bestuurder onmiddellijk vertelt of een Porsche een basismodel is of het topmodel. Een symbool dat de hoge prestaties van hybride-, elektrische en modellen met verbrandingsmotor van Porsche belichaamt. De Taycan Turbo modellen van nu laten net als de nieuwe volledig elektrische Macan Turbo op een spannende manier zien wat de naam Turbo betekent.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.