Hoogste graad van bescherming.
13 juni 2025 - Of het nu gaat om de prestaties, de rijeigenschappen of de bouwkwaliteit, bij Porsche is alleen het beste goed genoeg. Een essentieel onderdeel waarop Porsche daarom absoluut geen compromissen aanvaardt, is de veiligheid van de inzittenden.
Prestaties – met dit verzamelwoord kan van vrijwel alles worden bedoeld. De acceleratiecijfers en topsnelheid zijn vanzelfsprekend, maar bijvoorbeeld ook een korte remweg en rondetijden die op het circuit geklokt worden. De elektrische Porsche Macan en Taycan leveren op hun beurt aan de snellader topprestaties. Ook op een heel ander gebied streeft Porsche prestaties van het hoogste niveau na: de veiligheid van de inzittenden.
De testrapporten van het onafhankelijke onderzoeksbureau EuroNCAP zijn daarvan het onomstotelijke bewijs: de elektrische Porsche Macan en Taycan beschikken over eersteklas rijhulpsystemen en bieden zowel de inzittenden als andere verkeersdeelnemers een optimale bescherming. Met vijf sterren behalen de Macan en Taycan de maximumscore in de EuroNCAP crashtests. Waarbij Porsche zelf de lat op veiligheidsgebied nog veel hoger heeft liggen
Er kan een onderverdeling worden gemaakt uit actieve en passieve veiligheid. ‘Actief’ betekent: alles dat direct bijdraagt aan het voorkomen van een ongeval. Zoals het remsysteem, dat de auto op tijd tot stilstand kan brengen. Alles dat in een kritische situatie bijdraagt aan het uitsluiten of minimaliseren van schade aan de auto en – in het ernstigste geval – letsel bij de betrokken personen, vallen onder de passieve veiligheid. Denk daarbij aan alle airbags, maar ook aan de ingenieuze en complexe carrosserieconstructie van de carrosserie, die met al zijn kreukelzones een optimale bescherming van de inzittenden waarborgt.
Met de transitie naar elektrisch aangedreven auto’s, is een essentieel onderdeel toegevoegd aan de constructie van de carrosserie: het in de vloer geïntegreerde accupakket. Dit brengt niet alleen extra gewicht met zich mee, maar vereist ook het nodige volume. Een auto-ontwerper zou deze ruimte misschien liever gebruiken voor het verstevigen van de carrosserieconstructie, waarvan het accupakket nu een integraal onderdeel van uitmaakt. Een complexe puzzel, omdat accucellen en -modules niet bedoeld zijn voor het opvangen van de krachten die bij een ongeval vrijkomen. Integendeel zelfs!
Bij een zware crash moet juist zoveel mogelijk worden voorkomen dat het accupakket te zwaar beschadigt. Daarom zijn de accumodules en alle componenten van het hoogvoltsysteem in een stevige kooiconstructie gelegd. De energie die vrijkomt bij een aanrijding, wordt door deze kooi opgevangen en vervolgens afgevoerd naar de carrosserieconstructie. Een elektrische auto biedt alleen een optimale veiligheid, wanneer zowel de inzittenden als het accupakket bij een crash zo min mogelijk botsenergie te verwerken krijgen. Dan blijft het risico op kortsluiting of electrolytbrand tot een absoluut minimum beperkt. Een verstevigde, ondoordringbare plaat voorkomt dat scherpe objecten via de onderzijde van de auto tot de accucellen kunnen doordringen.
De actieve en passieve veiligheid van een nieuw te ontwikkelen model, worden al bij de eerste computertekeningen in het ontwerp geïntegreerd. De constructie wordt niet alleen beproefd met behulp van tienduizenden computersimulaties, maar ook tijdens talloze crashtests. In het veiligheidslaboratorium van Porsche in Weissach, kan elk denkbaar ongeval worden nagebootst, eenzijdig of met meerdere voertuigen. Aan de hand van alle verzamelde data wordt de gehele constructie van de auto geperfectioneerd, en alle veiligheids- en rijhulpsystemen op elkaar afgestemd. Pas wanneer de veiligheid het door Porsche beoogde niveau heeft bereikt, kan groen licht worden gegeven voor de voorbereidingen op de definitieve productie.
Maar ook wanneer een auto inmiddels al langere tijd leverbaar is, houdt Porsche stevig de vinger aan de pols. Auto’s die in de dagelijkse praktijk betrokken zijn geweest bij een ongeval, worden tot in het kleinste detail onderzocht – ongeacht de aandrijflijn. Dat levert een enorme hoeveelheid extra data op. Data die in de toekomst gebruikt kunnen worden bij het onderzoek naar nog betere veiligheidsoplossingen. Zodat ook de volgende generatie elektrische Porsches de hoogst mogelijke prestaties levert op het gebied van veiligheid.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
© 2025 Porsche Classic Center Gelderland
Porsche Nederland