Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
8.30 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu

Nieuwe mijlpalen voor Porsche Taycan.

08 november 2022 -  Zo’n drie jaar na de productiestart van de Taycan rolde vandaag in Zuffenhausen het 100.000ste exemplaar van de band. Het jubileummodel is een in Neptunusblauw gespoten Taycan Turbo S voor een klant in het Verenigd Koninkrijk. Ook steeds meer Taycan-rijders halen zelf de magische mijlpaal van 100.000, waarmee de elektrische sportwagen zich inmiddels heeft bewezen als emissievrij rijdende kilometervreter.

De Taycan markeert voor Porsche de start van het elektrische tijdperk en is wereldwijd een groot succes. De drie belangrijkste markten voor de EV uit Zuffenhausen zijn de VS, China en het Verenigd Koninkrijk. Hij is inmiddels verkrijgbaar in drie varianten: als Taycan, Taycan Cross Turismo en Taycan Sport Turismo. Per modelvariant zijn tot wel vijf motoropties beschikbaar en kan worden gekozen uit achter- of vierwielaandrijving. Met een actieradius van 513 kilometer (WLTP) is de Taycan 4S de versie met het grootste rijbereik. De Taycan Turbo S is recordhouder voor snelle elektrische auto's, met een rondetijd van 7 minuten en 33 seconden op de legendarische Nürburgring Nordschleife.

Bijna twee ton met een Taycan

Niet alleen in de productie heeft de Porsche Taycan de mijlpaal van 100.000 bereikt. Bij steeds meer Taycan-rijders verschijnt dit magische getal inmiddels ook op de kilometerteller van hun elektrische Porsche. Zo heeft de Fransman Jean-Hubert Revolon sinds medio augustus 2020 al meer dan 188.000 kilometer afgelegd met zijn Taycan 4S. De transportondernemer woont in de omgeving van Lyon en rijdt afstanden tot wel 1.200 kilometer per dag. Revolon is zeer enthousiast over zijn elektrische Porsche: “Ik heb deze sportwagen gekocht vanwege zijn innovatieve technologie, die vanwege de lage gebruikskosten zowel goed is voor het milieu als voor mijzelf.” Andere sterke punten zijn volgens hem de prestaties en de “fantastische grip en maximale wendbaarheid die alleen de tovenaars van Porsche kunnen creëren.” De Taycan 4S is de meest betrouwbare auto die de 43-jarige ooit heeft gehad. Tot dusver hoefde er alleen een ophangingssensor te worden vervangen.

Spontane aankoop

Nog zo’n kilometervreter is de eveneens Franse Guillaume Takvorian. De teller van zijn Taycan geeft inmiddels ook ruim zes cijfers aan. De apotheker uit Marseille kocht zijn vulkaangrijze 4S in juni 2020 in een opwelling. “Ik zag hem staan bij Porsche Toulon en was direct verkocht”, zegt hij lachend. Voor zaken rijdt Takvorian met de Taycan 4S voornamelijk in Zuid-Frankrijk. “De langste rit was van Marseille naar Megève in de Savoie Alpen. De rit van 440 kilometer was grotendeels bergopwaarts, wat natuurlijk niet gunstig is voor het stroomverbruik, maar ik kon onderweg gratis laden bij Porsche Grenoble”, aldus de 41-jarige ondernemer. "Met zijn hightech uitstraling, solide bouwkwaliteit en geweldige rijeigenschappen is de Taycan een echte Porsche.”

Kilometervreten in Oost-Europa met een Taycan Turbo

Markus Kreutel legt afstanden tot wel 1.500 kilometer per dag af en maakt dan ook veel gebruik van snellaadstations. Tussen februari 2021 en augustus 2022 legde de Porsche-medewerker precies 134.911 kilometer af in zijn auto van de zaak, een Taycan Turbo. Kreutel is Head of Body Planning bij Porsche en rijdt daarom frequent naar de fabrieken in Zuffenhausen, Leipzig en Bratislava. En als CEO van Porsche Toolmaking is hij ook verantwoordelijk voor de vestigingen van die divisie in Schwarzenberg, Dubnica en Horna Streda. “Na al die kilometers heeft het accupakket nog steeds 91 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit”, aldus Kreutel.

Autobild duurtest

De Taycan wordt in de dagelijkse praktijk niet alleen door klanten en Porsche-medewerkers gereden, maar ook door autojournalisten. Zo legde het Duitse Autobild 100.000 kilometer af met een IJsblauwe Taycan 4S. “Deze auto is een aandachtstrekker zoals weinig andere”, zegt Tom Drechsler, hoofdredacteur van het magazine. “Hij heeft zich daarnaast bewezen als een échte Porsche die ook het elektrisch afleggen van lange afstanden mogelijk maakt.”

Slimme en groene productie

Niet alleen de Taycan zelf, maar ook de state-of-the-art productiemethoden die Porsche hanteert, zetten de standaard op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. De hightech productiefaciliteit in Stuttgart-Zuffenhausen werkt onder meer met kunstmatige intelligentie (AI). Een ander mooi voorbeeld op het gebied van duurzame processen en technologie is de terugwinning van energie uit robots. Net als bij de Taycan wordt kinetische energie tijdens remprocessen omgezet in elektrische energie en opgeslagen met behulp van een krachtige condensator. “De Taycan is een innovator en dat geldt ook voor de manier waarop hij wordt geproduceerd”, verklaart Albrecht Reimold, lid van de Executive Board for Production and Logistics bij Porsche. “Sinds de productiestart in 2019 produceren we de Taycan volledig CO2-neutraal. Dit brengt ons weer een stap dichter bij het realiseren van onze visie op een zero-impact fabriek.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.