Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
Uithoudingsvermogen en performance: de Porsche Taycan Turbo GT verlegt grenzen op het circuit

Uithoudingsvermogen en performance: de Porsche Taycan Turbo GT verlegt grenzen op het circuit

De jacht naar een recordtijd

08 november 2024 - Hoe consistent kan een elektrische auto zijn piekprestaties op het circuit herhalen? Porsche ontwikkelingscoureur Lars Kern testte dit op het Formule 1-circuit van Shanghai, waar hij met de Porsche Taycan Turbo GT indrukwekkende prestaties neerzette.

Vanaf het moment dat elektrische auto's ronderecords begonnen te vestigen, stelden critici dat deze snelle tijden niet reproduceerbaar zouden zijn. De hoge temperaturen vormen volgens de critici een te zware belasting voor het volledige aandrijfsysteem. Onderdelen zoals de hoogspanningsaccu, elektromotoren, remmen en banden zouden volgens sommigen dan ook niet bestand zijn tegen de continue belasting. Door de constante stroom kunnen thermische problemen optreden in onderdelen als de rotor en stator, wat een flinke uitdaging zou vormen.

Lars Kern besloot om de kritiek van de critici op de proef te stellen. De Porsche ontwikkelingscoureur is niet voor of tegen een bepaald type aandrijfsysteem: 'Ik bekijk het zoals het is en beoordeel puur op het prestatieniveau. Dit mogen uitzoeken maakt me ontzettend enthousiast', legt de 37-jarige coureur uit.

301256_6000x4002
Lars Kern met Christian Müller, projectmanager Taycan Turbo GT

De jacht naar een recordtijd
Met een tijd van 2:11,28 minuten claimde de Porsche ontwikkelingscoureur in de Taycan Turbo GT eerder al de titel van snelste productieauto óóit op dit Formule 1-circuit. Om te bewijzen dat de auto deze prestaties ook consistent kan reproduceren met een rondetijd die steevast tien seconden lager ligt dan het ronderecord, stapt Kern opnieuw achter het stuur. Als hij voor de eerste keer over de start/finishlijn raast, tikt de stopwatch net boven de 2:20 minuten. Ronde twee tot en met vijf vallen allemaal net iets boven of onder die tijd. Doel bereikt. Tijd om af te ronden – zou je denken. Maar in plaats van richting de pitstraat te gaan zoals afgesproken, blijft de Zwab maar doorrijden. Opnieuw noteert hij rond de 2:20 minuten. Is hij nu klaar? Blijkbaar niet. Ook ronde zeven is binnen bereik – net als acht en negen.

Een kwestie van uithoudingsvermogen  
De pitcrew, afkomstig uit het Duitse Weissach, Zuffenhausen en Meuspath volgt de rit aandachtig. Pas na 10 ronden, of bijna 55 kilometer, haalt Kern zijn voet van het rijpedaal en beweegt hij langzaam naar de pitstraat. In de tiende ronde klokte hij nog steeds 2:28 minuten, met een gemiddelde van precies 2:20 minuten per ronde over de totale afstand. Na de afkoelronde geeft het gebogen display van de Taycan nog steeds een laadniveau van 15 procent aan. Grote kans dat de banden, remmen en PSM-motoren onder deze omstandigheden nog veel meer konden verdragen.

Terug in de pits is de sfeer euforisch. Maar Kern houdt het hoofd koel: 'Ik wist dat er meer dan vijf ronden in zaten, dus ik ben gewoon doorgegaan', zegt Kern met een flinke grijns. 'De Porsche Taycan Turbo GT is gewoon een ongelooflijk goede elektrische sportwagen.’

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.