Hoofdmenu
ENGLISH  |  DUTCH
Porsche Classic Center Gelderland

 

Contact
Porsche Classic Center Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 901

F +31 (0)26 356 0 930
info@porscheclassiccentergelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
Zo werkt Porsche Active Suspension Management.

Zo werkt Porsche Active Suspension Management.

Verbetert de rijkwaliteit van elke Porsche.

05 maart 2025 -

Met de mogelijkheid om zich aan te passen aan alle omstandigheden, verbetert Porsche Active Suspension Management (PASM) de rijkwaliteit van elke Porsche.

Porsche Active Suspension Management (PASM) is een door Porsche ontwikkelde ondersteltechnologie die zowel de prestaties als het comfort verbeterd.

Hoe werkt PASM?

PASM is een ondersteltechnologie die voortdurend aanpassingen maakt aan de dempers van een Porsche. Het controleert actief en continu de dempingskracht op basis van de wegomstandigheden en de gekozen rijmodus. Traditioneel konden dempers – ook wel schokdempers genoemd – ofwel comfort bieden of geschikt zijn voor dynamisch rijden.

De PASM-dempers daarentegen kunnen alles doen, van sport- tot comfortgerichte demping, evenals genuanceerde niveaus daartussenin. Alsof er een bijrijder in de auto zit, die voortdurend de weg leest en de dempers onmiddellijk aanpast. Sensoren monitoren variabelen zoals stuuruitslagacceleratie, remdruk en wegomstandigheden. PASM kan vervolgens automatisch de ophangingsinstellingen aanpassen voor de juiste handling en ritkwaliteit in slechts milliseconden.

Hoe kan PASM bediend worden?

In nieuwe Porsche modellen kunnen de chassisinstellingen voor PASM gekozen worden via het instrumentenpaneel in de Porsche. De betreffende knop heeft het logo van een schokdemper. Klik hierop en er kan geschakeld worden tussen de verschillende modi. Daarnaast kunnen de chassisopties ook gekozen worden via de Porsche Communication Manager (PCM) om vervolgens te schakelen tussen de PASM-rijmodi. Voor oudere Porsche modellen die zijn uitgerust met PASM, is het raadzaam om de oorspronkelijke handleiding te raadplegen voor de volledige details.

Met PASM past een Porsche zich in realtime aan op basis van het rijgedrag en de omstandigheden door automatisch de dempingskracht van elk van de vier schokdempers te regelen.
Met PASM past een Porsche zich in realtime aan op basis van het rijgedrag en de omstandigheden door automatisch de dempingskracht van elk van de vier schokdempers te regelen.

Wat is PASM Sport?

Op bepaalde 911-modellen (vanaf januari 2025) is een verbeterd PASM-systeem - genaamd PASM Sport - beschikbaar. Dit verlaagt de voertuighoogte met 10 mm en heeft een meer op sport gerichte demperinstelling, wat de dynamische rijervaring verder verbetert, vooral bij het rijden op het circuit.

911 GTS-modellen, bijvoorbeeld, worden standaard geleverd met de PASM sportophanging. Het bevat stevigere veren, speciaal afgestelde dempers en GTS-specifieke antirolstangen die het gewicht van het hybridesysteem compenseren en de kenmerkende Porsche rijdynamiek verbeteren.

Wat zijn de Porsche rijmodi?

Porsche rijmodi zijn afhankelijk van het model Porsche. Zo zijn er in de 911 vijf instellingen beschikbaar: Normal, Sport, Sport +, Wet en Individual. Door naar een specifieke modus te schakelen, worden de dempingsinstellingen dienovereenkomstig aangepast. Bijvoorbeeld, Normal biedt soepele ophangingskarakteristieken, terwijl Sport + de ophanging verstijft (terwijl het ook andere kenmerken beïnvloedt, zoals snellere schakelmomenten en gasrespons), waardoor het bijzonder geschikt is voor circuitrijden.

Ondertussen zijn er in de Taycan drie hoofdrijmodi – Range (perfect voor efficiënt en verbruiksgeoptimaliseerd rijden); Normal (geschikt voor dagelijks gebruik) en Sport (voor hogere, dynamische prestaties).

Voor Taycan modellen uitgerust met het Sport Chrono Pakket zijn er nog twee opties – Sport Plus en Individual. Selecteer de eerste voor nog dynamischer prestaties, terwijl de laatste de bestuurder in staat stelt om instellingen aan uw individuele behoeften aan te passen. In de Taycan Cross Turismo is er een extra rijmodus – gravel – voor hulp bij het rijden op onverharde, grindachtige of modderige wegen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.